söndag 12 oktober 2014

Mot nya djärva mål

 För första gången i mitt liv tänker jag underkasta mig ett träningsprogram. Är med i ett forskningsprojekt, som skall utröna hur minnesfunktionen hos en totalt otränad pensionär reagerar på intensiv fysisk träning under ett halvår. Mitt minne har testats intensivt vid flera entimmespass och min hjärna har magnetröntgats ur två olika aspekter. Nu tränar jag tre gånger i veckan med att maxa pulsen på löparbanan och på en träningscykel i Noliahallen. När det gått ett halvår ska jag genomgå samma slags tester igen av minne och hjärna. Det ska bli spännande att se om slitet har haft någon verkan. 

Förutom dessa konditionspass, så har jag naturligtvis kört den vanliga gymnastiken i vävstolen. Har varpat och satt upp en randig glesrips här hemma. Troligtvis har jag gjort en alldeles för lång varp. Jag märker att jag blir otålig, redan när jag fastställt mattans första mönsterbårder. Men innehållet i mina mattraslådor måste reduceras och då passar det bra att väva gammeldags långa gångmattor. Alltid är det väl någon som kan glädjas åt dem. "Det blir bra på auktion" sa man förr, dvs. dödsboets auktion. Men jag hoppas förstås mera på något utställningstillfälle före den dagen. 

1 kommentar:

  1. Du väver så fina mattor. Hade ett par trevliga dagar i Umeå, men tyvärr hittade jag inte drj. Kanske en annan gång. Det ska bli roligt att höra hur du klarar av intensiv träning. Jag blir helt slut efter träningen på sjukgymnastiken.
    Ha det så gott.

    SvaraRadera