måndag 27 oktober 2014

Slow motion!



Det har inte varit den riktigt vanliga takten i min vävkammare i höst. En anledning är förstås den intensiva träningen, som tar tre eftermiddagar i veckan i anspråk. Älgjakt och idéellt arbete med boule, vävstuga och Rebeckaloge kräver också några timmar. Men det är inte där skon klämmer. Det är den uppsatta väven. Den flerfärgade varpen låser mina mönstertankar. Jag vill inte att alla mattorna ska se likadana ut, men dessa vita autostrador längs vägen kommer att dominera alla alstren. Den första mattan blev en gammeldags matta med tvist och färgränder.  Den blir man lite glad av. Den som jag nu väver är dess motsats, stjärnor på nattsvart himmel. Kanske är det en Halloweenmatta. Men jag tänkte, att medan jag väver så färgmässigt ensidigt, skulle mönsteridéerna rinna till. Det har varit magert på den fronten. Det blir kanske bättre när vi nalkas jultider och allt är lysande rött!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar