torsdag 6 november 2014

En första etapp



Väl medveten om att jag som vanligt varpat en alldeles för lång fläta, har jag hållit ut i det längsta med att klippa ner de mattor jag vävt. Men nu var det fullt på tygbommen, så det var bara att ta fram saxen. Överraskande nog gav de tre mattorna ganska olika helhetsintryck. Har varit orolig för att de ljusa varpbårderna skulle dominera och därmed alla mattor se likadana ut. Framförallt är det förstås färgsättningen som gör skillnad. Nu gäller det bara att komma fram till ytterligare några varianter. Det är mycket kvar på varpbommen. Jag tror att jag ska börja med att botanisera i den kasse med klippta jeanstrasor som jag producerade i somras.   

4 kommentarer:

  1. Snygga mattor... var och en på sitt sätt! Den vinröda passar ju perfekt som julmatta!
    Kram Irené

    SvaraRadera
  2. Nu är jag här igen men jag glömde fråga, färgar du trasor själv... tänker närmast på det röda, vad använder du i så fall för textilfärg?

    SvaraRadera
  3. Hej Irené! I det här fallet så har jag fått i gåva av en golfkompis två härliga röda påslakan, så där bör färgen vara stabil vid det här laget. Men annars färgar jag ofta svart och marin. Men det blir svårare och svårare att hitta färger i affärerna. Vår Panduroaffär här i Umeå hade börjat med ett nytt märke, som krävde mindre salt, Dylon. Har inte hunnit testa färgäktheten ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ingen dålig gåva... blått tycker jag också går bra att färga, annars tycker jag det är svårt! Jag såg också att Panduro i Norrköping hade lite nytt i textilfärg, det blir till att prova framöver/ Irené

      Radera