söndag 7 augusti 2016

I sommarens soliga dagar

Jag var lite uppgiven i våras när det gällde mitt vävande, men det känns bättre nu. Har rustat upp mina föräldrars f.d. sovkammare till en "vävkammare" vid vårt sommarboende i Nora. I juli var jag med på en vecka vid Höga kusten Expo i Ullånger och fick en del av mina alster sålda. Något som jag verkligen hade sett fram emot denna sommar, var en workshop i repslagning av mattrasor på Holmön. Har en fascination för rep och nu fick jag den äntligen förverkligad. Under ett par dar i strålande sommarväder ute på denna mysiga ö var vi nio textilare som snurrade våra mattrasor. Resultaten var verkligen mycket varierande beroende på material och färger. Jag är själv nöjd med mina rep och har denna dag försökt mig på att fläta ett litet karottunderlägg. Det är ju en gammal sjömansteknik, men inte så enkel att ta till sig. Man skulle kanske ha varit en sjöscout. Tror att jag ska använda mig av tekniken korgbindning på något av repen. Det kommer att bli en stadig korg.

 

 

 

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar