onsdag 8 maj 2019

Jag heter Annika jag, tra-la-la!

För några år sedan hittade jag en matta i mitt föräldrahem, som inte var lik någon annan matta jag sett. Trodde det var min mormor som vävt den, men det stämmer inte med den typ av inslag som har använts. Kanske mamma eller svärmor löst den på någon auktion.

När jag var med i en workshop i bindningslära med Karin Wallin, tog jag med mig mattan och försökte att själv analysera mönstret, men det var mer än jag klarade av. Sen hade jag sån tur att Karin blev själv intresserad av mönstret och hon fick låna hem mattan och löste koden. Hennes vävnota för mattan, som fick namnet Annikas matta, kom sedan med som Månadens väv i Solvögat.
 

Naturligtvis satte vi upp denna väv i vävstugan i Holmsund och jag hade lyckan att få väva den annorlunda mattan. I tisdags klippte ner den inför det kommande sommarlovet och voila! Vilken spännande matta! Den visar upp nya synintryck beroende på varifrån man ser den och även baksidan är intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar