lördag 28 september 2013

Där björkarna susat

Jag har anmält till Hemslöjden att vår vävstuga vill bidra med ett björkinspirerat alster till Vävmässan i Umeå hösten 2014. Vi har varpat och ska på tisdag sätta upp en väv, där vi alla ska bidra med vårt strå till "stammen". Sedan får vi se vems löpare vi väljer att få representera vår vävstuga. Själv ser jag mig omkring och så fort det är en björk i synfältet tänker jag: Vilken teknik skulle kunna spegla den där stammen? Ibland kan det räcka med ett björklöv. Så här års växlar färgskalan från dag till dag. Men jag saknar de riktigt eldröda löven. Ingen frostnatt har ännu skrämt upp dem. För att kompensera mig för de rosor som aldrig blommat i våra rabatter i sommar, har jag försökt mig på att göra några rosor av de lönnlöv som dalar ner i blåsten. Och de är väl så fina och väderbeständiga. Alla årstider har sina fördelar. Vi är lyckliga som har fyra, för då kan man alltid komma upp ur sin depression, när det vankas nya tider.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar