måndag 21 oktober 2013

Det finns inga gränser

I helgen har jag varit ner till Stockholm och haft en jättemysig helg med Junie och hennes pappa och mamma. Inte nog med det, jag har varit på en utställning på Färgfabriken (ligger på Liljeholmen) och med mina egna ögon sett vad Re Rag Rug har åstadkommit under ett års tid. Jag har nyfiket följt deras blog www.reragrug.blogspot.se. Det är två tjejer som har "tillverkat" 11 mattor av spill från textilindustrin och återvinningen hos Myrorna. Man säger mattor, men ingen av mattorna är vävda! De är skapade med helt andra metoder för att sammanföras till vad vi upplever som en matta; flätning, virkning, stickning, zigzag, tråckling och många, många, små stygn, you name it. Projektet var en matta per månad i ett år. Den tolfte mattan sitter de i utställningslokalen och syr på. Jag har svårt att tänka mig att det finns någon ytterligare teknik att använda sig av. Men det är ju jag det. Jag kan ju bara tänka i tuskaft och kanske rosengång.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar