söndag 22 augusti 2021


I mitten av juli var jag med på Expo Höga kusten i Ullånger. Där visas hantverk av alla de slag och av väldigt hög klass. Expon är öppen en vecka och hade många besökare. Jag hade lyckan att få sälja ovanligt många mattor. Kanske är det ett tecken på att trasmattan har fått en liten pånyttfödelse.


Här står jag och ståtar framför vår underbara vy ut över Norafjärden. En vy som verkligen kan exponera sig i de mest fantastiska färger och formationer och är en väldigt bra inspirationskälla. Men jag har en annan fäbless också och det är styvmorsviolen. Här har den fått fäste på en väst sydd av återvunna jeans och jeansfickor. Därunder har blixtlåsen fått bilda en liten trudelutt. 

Ja sommaren har nästan tagit slut och jag har inte varit så hårt sysselsatt i vävstolen.  Vill njuta av barn och barnbarn när jag har chansen. Men nu tar jag igen det! Mitt lager av jeanstrasor och jeanssömmar är överväldigande och det känns som ett måste att lagret ska reduceras. Ett lyckokast var när jag komponerade ett eget mönster för jeanssömmarna vävt i rosengång genomgående. Det  går åt en hel del jeanstrasor och sen konsumerar mattan jeanssömmar på ett mycket dekorativt sätt. Däremellan ränder med grovt bomullsgarn. Visade den på FB och fick 1500 gilla.


Det här är en del av mitt lager av återvunna jeans. Jag hoppas få visa upp för allmänheten någon gång hur man kan handskas med sina utslitna jeans. Har använt många olika tekniker: korgbindning, meshwork, rosengång, halvdräll osv. Det är bara fantasin som sätter gränser. 
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar