onsdag 28 augusti 2013

Utflykt

Jag hade denna sommar endast ett fastställt projekt och det var att besöka Textilarkivet i Sollefteå och se utställningen Återbruk. Idag skedde då detta. Som trasmattsväverska är Återbruk något som ligger mig mycket varmt om hjärtat. På  bilden intill kan man se objektet med den humoristiska titeln Sparkdräkt, rundstickad i restgarner. Bredvid sparken ligger en trasmatta, som jag skulle vilja ge titeln Glödande kol. En matta i min smak med de starka färgerna. Jag vet hur tidskrävande det är att lägga in alla de korta inslagen. för jag har själv vävt en liten kudde i samma teknik. Nu var vävalster inte alls dominerande på utställningen, utan där fanns alla möjliga olika tekniker och material representerade. Gamla jeans t.ex. fanns i många fasoner. Materialet är ju verkligen slitstarkt och tål att återanvändas. Gamla spetsar, gardiner, dukar, knappar, slipsar hade förvandlats till nya användbara alster. Jag var riktigt nyfiken på Re Rag Rugs objekt II. Följer deras blogg reragrug.blogspot.se och har redan nu bokat flyg ner till Stockholm i oktober för att besöka deras utställning på Färgfabriken. De ska ta visa tolv stora mattor tillverkade i "nya" tekniker och i enbart överskottsmaterial av trikå. Det finns inga gränser för deras uppfinningsrikedom för hur man tillverkar en matta. Mattan på bilden består av flätade trikåtrasor där flätorna sedan är sammansydda så att det ger ett vävt intryck. Klurigt! Själv kan jag nu sätta mig ner och ta det lugnt. Sommarens mål är nått!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar