måndag 25 januari 2021

Guldgruvan på soffan

Den här bonaden är jag väldigt nöjd med. Dels visar den upp en del kloka ord, dels har jag använt flera hantverk. Orden är broderade i stjälkstygn och kedjesöm på små jeanslappar som inramas av bortdragna varptrådar och sen applicerats på ett "jeansben". Runt bonaden har jag fäst ett rep slaget av mattrasor. Knopen längst ner är inte det lättaste. Sen fick ett par blixtlås avrunda det hela.
När vi var ner till stugan häromsistens, blev jag chockad när jag kom in i köket i Folkja och fick se hur hela soffan var packad med omsorgsfullt sorterade begagnade jeans i alla färger och storlekar. Jag hade glömt min inventering i höstas. Jeansen är gåvor från många goda vänner och familjen förstås och en guldgruva av gräva i. Jag har av dessa gåvor vävt åtskilliga trasmattor, slagit rep, bundit korgar, quiltat dukar, applicerat på bonader och flätat kuddar. Naturligtvis tog jag med mig en bunt jeans från stashen. Och vad ska nu hända med dem? Jo, jag rensade jeansen från sömmar och sen klippte jag ut 64 cirklar och av dem ska det bli en quiltad duk med blommiga applikationer. Det är många arbetsmoment innan den är klar, men det är ju det som är det fina i kråksången. Tidsfördriv!              
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar