tisdag 12 januari 2021

Ett nytt litet projekt

 Vi var en sväng ner till stugan och då passerade vi Honungsbutiken där jag hade beställt några bivaxkakor.  Har sett på FB hur man väljer bivaxdukar istället för "gladpack" för att förvara matvaror i kylskåpet. Klimatsmart! 

Jag rev två bivaxkakor på rivjärnet och strödde sedan ut flingorna på ett tunt bomullstyg. Lade smörpapper både under och över tygrutan. Sedan strök jag försiktigt med strykjärn över papperet och såg hur bivaxet smälte och fördelades sig över tyget. När allt var täckt lyfte jag smörpapperet och frigjorde tyget och där var då min bivaxduk! 

Men tyvärr fungerade inte vaxduken som det var tänkt. Den var lite för stel och ville inte forma sig efter det kärl den skulle skydda. Jag hade varit för generös med bivaxet på för liten yta! Gör om och gör rätt! Jag har låtit ytterligare två tygrutor få suga upp bivax från det ursprungliga tyget och nu börjar det likna det jag eftersträvade.

Vi återvände mycket snabbare än det var tänkt från stugan. Det skulle bli snöoväder och det var inte vad vi ville vara med om. Därigenom "frigjordes" en hel del lediga timmar och många av dom har tillbringats framför hookingramen. Lönnlövet har fullbordats. Lövet vilar på en stubbe istället för på en stam. Men cirkelformen är mera harmonisk än en stapel. Vilket dock inte hindrar att jag har en del trädstammar i bakhuvudet, som ska förverkligas. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar