tisdag 9 mars 2021

Livet går vidare

Detta är min dagliga gärning numera. Anders framförde ett önskemål om något som hette Bastumössa. Hade inte hört talas om fenomenet, men man doppar mössan i kallt vatten och kan då sitta längre i bastun. Jag är nu inne på min fjärde bastumössa. Stickar 150 maskor på rullstickor 25 cm med ullgarn och sen stoppar jag mössan i tvättmaskinen på hög temperatur. Den tovar ihop sig till lämplig huvudstorlek. Ett meditativt handarbete framför TV:n. 

I vävstugan hade jag inte så många projekt att välja på, så då satte jag mig i vår lilla bordsvävstol. Där var varpat en 50 cm bred väv med svart mattvarp. Jag hade sett under Månadens väv en kudde med namnet Flugan, där inslagen var gamla slipsar. Och slipsar finns det gott om. Mellan slipsarna har jag ett bouclegarn och ett tvåtrådigt ullgarn, som tillsammans ger sken av att vara fårull. Blev ett roligt och dekorativt alster, som jag har gett namn "Slipsan".

I en av vävstolarna på vävstugan är uppsatt en väv i Hålkrus, som jag tycker är ett väldigt dekorativt mönster. Jag hade på PMU hittat ett handspunnet ullgarn med namnet Björk, som jag tyckte passade var passande mjukt och gott till en kudde. 

 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar