torsdag 9 december 2021

Allt möjligt och lite till

Jag vill ju gärna hålla vid liv alla tekniker som jag provat på, så därför satt jag några kvällar framför TV:n och lekte fram en ny jultavla i Rug Hookingteknik. Fick tag i ett riktigt lurvigt yllegarn till fyllningen. Restgarner kom väl till pass. Och snart så är det ju jul.





Under december månad i år ställer Vävarlyckan ut en del av våra alster. Vi har valt att visa lite olika tekniker. Hade ju helst velat fylla hela biblioteket. Det har varit positiva reaktioner från boklånarna, sa bibliotekarien





.   

  

 Vävarlyckan har även i höst startat en "Lekstuga". Vi träffas på torsdagsförmiddagarna och ägnar oss åt annat än vävning. Många har flätat grytunderlägg av jeanssömmar. Andra snurrat jeanssömmarna kring sig själv och det har blivit ett stabilt runt underlägg. Lite decoupage med vackra servetter på användbara små lådor. Allra mest tror jag att vi har sysslat med repslagning. Den lilla repslagningsrondellen som jag köpte för flera år sedan, har kommit till användning. Repen har en del använt som underlag för virkade underlägg, handtag på kassar och själv har jag även givit mig i kast med att binda en Oceanmatta och ett annat äventyr. Knopbibeln behövs. Det är väldigt komplicerat innan man kommit fram till mönsterbilden. Nästa steg för min del är att med Meshwork åstadkomma ett flätat mönster med jeanssnedremsor och 3D effekt. 


På "fritiden" hemma på Teg har jag ägnat mesta tiden till en löpare med applicerade svenska utrop broderade på jeansremsor och däremellan olika varianter på jeansblommor. Många applikationer med knappar, andra med broderier. Jag har tagit tillvara gamla spetsar och band och även en spetskrage från sjuttitalet kom till användning. 
Blir kul att visa den på utställningen i februari på biblioteket. 
Mitt tema blir Jeansåtervinning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar