fredag 26 juni 2020

Värmande produktion

Här är den matta som var lite för dramatisk för Anna och Stisse. Den gick i blå/gult tema. Sen dämpade jag ner mig. Hittade en genomgående grå trasa till de flotterande kypertbågarna och vävde på.
 Kunde sen inte motstå frestelsen att väva en liten dörrmatta med de kortare jeanssömmarna i samma mönster Skridande kypert. Blev mycket dekorativ. Så klippte jag ner väven, så att Peter skulle kunna ta med sig mattan till Holmsund, när han kommer hit till veckan. När jag sen förberedde fållen mätte jag också mattan och döm om min chock: Mattan var bara 1,80. Hade "krympt" 30 centimeter från vävbommen till strykbrädan. Så mycket har jag aldrig upplevt att någon matta gått tillbaka. Måste vara bindningen som inte är lika fast som tex. rosengång och tuskaft. Så nu är det bara att börja på ny kula och ta detta i beräkning. 


Marielle hade ett önskemål om en tidningsmatta till entredörren i stugan, så jag har under några veckar sparat på ICA Maxis reklamtidningar och gjort rullar av dem. De är ju bara 55 cm, så det passade ju bra att göra en test i den varp jag nu har skedat till 60 cm. Tog bort ett gäng varptrådar i varje sida och testade  hur utfallet i Skridande kypert med denna typ av inslag blir. Jag tyckte det blev dekorativt. Så får det bli!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar