onsdag 25 november 2020

Finaler

 De senaste veckorna har jag överträffat mig själv: Jag har äntligen gjort klart flera UFO:n. Det började med att jag hookade klart min Rosor i fontän. Inspiration till den lilla mattan fick jag efter att jag varit på en jättehärlig fotbehandling på Löplabbet. Tänkte mig att sätta fötterna i en skön fontän en sommardag.
Sen hade jag tagit med mig från stugan ett oavslutat objekt från våren 2019. Resultatet blev ett grytunderlägg i en väldigt lysande blå nyans vävd i stränggarn. Hade turligt nog en rulle bomullsband som passade som inramning.  

Ett objekt som varit i omlopp hela sommaren och hösten  var denna bonad. Jag hade gjort en liten palett i meshwork med mörka och ljusa jeansremsor på diagonalen. Efter en del grubblande gjorde jag en djupdykning i min knapplåda och letade rätt på samtliga vita små skjortknappar med fyra hål. Jag applicerade en kapp på varje ljus jeansruta.  Som bakgrund använde jag sedan ett mörkt "jeansben" I ytterkanterna har jag tagit bort en centimeter bred rad med denimvarp, kvar blev de vita inslagen, som ramar in "tavlan". Bruno associerade objektet till ett kyrkfönster. Kanske det. Vacker är bonaden iallafall och med många olika arbetsmoment.





Men man måste ju ha något att göra framför TV:n. Jag var för några år sedan med och gjorde några små korgar hos Carina i Medle och jag tyckte att det var ett jätteroligt sätt att exponera trasor på ett annat sätt än att väva trasmattor. Så jag slog ett rep av några mattrasor och klär sedan in repet/linan i några dekorativa trasor. Med tekniken korgbindning binder jag samman replagren med bomullsband. Det är ett muskulärt krävande arbete att dra bomullsbanden med virknål genom föregående varvs bundna band. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar