söndag 13 december 2020

Det kryper i fingrarna


I vävstugan har jag vävt en matta som jag gett namnet Gräsand. Jag tycker ju om att ge mattorna fågel- eller blomnamn. Färgskalan stämmer ganska bra överens med en stilig gräsandshane. Men fågelns skimmer finns inte i mina mattrasor. 

Efter Gräsandsmattan har jag vävt en glesrips i tonade blå toner. Går och grubblar på vad den mattan ska heta. Blir nog någon orientalisk fågel. I dag avslutade jag i vävstugan en annan blå matta, vars grundmönster är Annikamattan. Men när jag lekt lite med trampningen blir mönstret lite prickigt. Vilken fågel är prickig?

I TV-soffan har jag sysselsatt mig med lite korgbindning. Det kräver en hel del muskelstyrka, men det kan väl vara nyttigt att öva upp någonting i kroppen iallafall. Det blev två "blomkrukor" och då fick jag ju en anledning att köpa några julblommor. Annars är det skralt med blomsterprakten numera. 

När jag höll på med korgbindningen hjälpte Bruno mig med att slå några rep av mattrasor. Jag köpte en liten repslagningsmaskin för flera års sedan och nu i höst har jag äntligen kommit på vilken funktion som fattades. När jag klippt mattrasor av jeans har jag sparat alla små bitar. Dessa var perfekta att klippa om till små blad, som jag applicerade runt snurrade denimrosor. Titta vilken dekorativ blomster- uppsättning det blev. Upphängningen löstes när jag hittade en elisolering i källaren som jag klädde med jeanstrasor och runt den ringlade ett rep i passande färg. Som avslutning fick jag användning för Knopbibeln, där jag hittade denna bändslade carrickstek. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar