lördag 19 december 2020

Den grå vardagen har många ljusa stunder


Jag slog ju ett rep häromsistens,letade rätt på min Knopbibel och band ihop till en turkisk matta. Men det blev så grötigt och inget mönster framträdde, så jag "repade" upp alltihopa. Istället använde mig av korgbindningstekniken och gjorde ett karottunderlägg.   
Ett av de äldsta UFO:n jag haft i mitt förråd är denna Moorman väv. Den var ursprungligen dubbelt så lång, men jag har klippt av den och gjort en en kudde på temat Skärvor. Kvar blev då denna  ängel, som jag nu kantat med bomullsband och broderat en välkomsthälsning på.  Vill bara le ner jag går över tröskeln och möter henne!


Jag sitter långa stunder och tittar på Pinterest. Där finns alla upptänkbara tekniker inom textiler. Jag vill gärna förkovra min meshwork kunskap om det eventuellt  dyker upp ett tillfälle, där Västerbottensvävarna kan hålla en workshop. Vad jag har väldiga mängder av är ju jeanstrasor och dem ville jag ju gärna få användning för. Det här mönsterbindningen är ju en känt tygmönster och en kudde är alltid en lämplig storlek för nya projekt. Det var inte så enkelt som jag trodde. De gällde att få dem i rätt ordning. När jag sen dessutom tillförde bomullsband i fyra riktningar, så gällde det att veta vad som var över  och vad som var under. Men resultatet blev ganska dekorativt. 



Det har  bildats en liten jeanshörna i köket. Synd att det inte kommer några gäster på besök och ser utställningen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar