onsdag 2 februari 2022

ÅTERVUNNA JEANS

Så har den då öppnat: Min utställning på Biblioteket i Holmsund. Jag har förberett mig ganska länge och verkligen gått in för att hitta nya sidor på de slitna jeansen. Och än är nog inte alla infallsvinklarna fyllda, men tyvärr har jag slut på jeanslagret. På den här bilden ser man det senaste infallet: Fodral till paddan dekorerade med mönster i meshwork teknik. 

Här inramar favoritmattorna dels en vacker blomkorg gjord av de små jeansbitarna som blir över när man klipper mattrasor av tyget på jeansbenen. Dels också en "löpare" med diverse broderade lokala utrop och blommor dekorerade med små knappar. 

Mattan till vänster är en variant av Annika-mattan. Den har fått namnet Pricken över jeans. Det är inte så vanligt att det framkommer prickmönster när man väver trasmattor. Mattan till höger är vävd med jeanssömmar som får expandera ut över stadkanten. Där emellan rosengångsbårder med tunna garner. Med lite tur kommer vävnotan med i Solvögat i vår.

Här är mera traditionella mattor vävda i rosengång. Den i mitten har fått namnet Smultronstigen. Den har dekorativa röda bårder som associerar till smultron. Jag har också samlat på mig en del internationella utrop och samlat dem mellan dekorativa rep avslutade med en ganska komplicerad knop. Längre bort samlas mitt lager av bekväma kassar i lite olika storlekar. De är också dekorerade i 3D mönster som får dig att se stjärnor. 

I den här montern tronar en Farsdagstårta överst, omgiven av snurrade jeanssömmar. Jag visar också vad man kan göra genom att slå rep av jeanstrasor. I Vävarlyckans "lekstuga" har vi slagit många rep och bundit dem till korgar eller grytunderlägg . 


Ja detta och lite till kan du se om du kommer förbi Biblioteket i februari. Välkomna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar