söndag 25 september 2022

Mot nya djärva mål



Det har varit syfestival här i Umeå och Västerbottensvävarna hade en monter där Två av mina mattor fanns med och likaså mina alster av återvunna jeans. Baksidan på jeansjackan, som jag flätat i meshwork teknik, rönte ganska stor uppmärksamhet. Själv är jag mest stolt över den färgstarka mattan inspirerad av påfågeln Robins fjäder. Den lyser av andra färgharmonier än de jag ägnat åt styvmorsviolen under åren. En utmaning!


Det har med åren blivit många tygbitar i mina lådor. Men att kasta något som är över 10 kvadratcentimeter, bryter mot de moraliska reglerna. Då har det funnits ett alternativ i mitt huvud och det är något som kallas Klackmatta. Men enligt traditionen för denna matta, skall man brodera med langettstygn kring varje lapp. Eftersom broderi är en förbrukad förteelse i mitt liv, skapade jag en egen variant av klackmatta där broderierna kompenseras av antalet klackar. Fick också tillfälle att ta tillvara alla små tygbitar från de återvunna jeansen jag har använt förbrukat

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar